Efter et hektisk efterår med masser af dejlige arrangementer i kalenderen blev det tid til at holde lidt ferie. Egentlig var vi et par stykker der var på vej til Østrig/Italien for at køre E-mtb, men på vej ned gennem Tyskland tjekkede vi lige nogle webcams. WHAT THE F... .....Der var faldet masser af sne, som hverken DMI eller YR havde forudsagt. Plan B blev klargjort og efter 50 min. kørsel var vi i Harzen i stedet. Nogle våde men gode dage blev det til.
Derudover en reminder om at være lidt forsigtig. På turen gennem “Grand Canyon” ved Thale var det meget tæt på at gå galt. Faktisk var det kun et hurtigt højre ben rundt om et træ der reddede mig fra et fald udover kanten.
Jeg er igen i sikkerhed i sofaen på Mols😉
...

Hvis du ligesom disse 5 friske gutter, der fik en guidet E-mtb tur i Mols Bjerge, ikke har noget imod lidt regnvejr, så kontakt Bo@mols-mountainbike-guide.dk
Udover leje af en Specialized Levo E-mtb og en guidet rundvisning i naturen, så slipper du også for selv at skulle hjem og vaske cykel. What’s not to like. 🚴🏻💨
Turen her var endnu engang for venner der havde holdt sammen siden gymnasietiden. Så der var kaldt til samling i Mols Bjerge og de havde bla. transporteret sig fra Schweiz, København og Nordjylland. Det er altid en fornøjelse og være med når gamle venner mødes. 🙏🏻 Fortsat god weekend🍻🥂
...

Rønde Efterskoles friluftshold blev luftet på en flot efterårsdag sidst i oktober. Turen gik i bus til Knebel, hvortil vi havde transporteret deres mtb’er. Så havde vi mere tid i Mols Bjerge. Gruppen fik en kort introleg i balance på mtb og en lille snak og øvelse i grundposition på mtb. Herefter blev gruppen delt i mindre grupper. Nogle kørte mest singletrack, mens andre var mere til en blanding mellem grusvej og singletrack. Alle mødtes ved Tremose til en bolle og energibar. Herefter gik turen mod Agri, hvor mtb turen sluttede. Nogle valgte at køre turen til Rønde på cykel, mens andre var blevet så trætte, at de tog bussen hjem. Tænker alle havde en god tur, hvor der var plads til alle, på hver deres niveau.Image attachment

I Afrika med Molsskolens friluftshold.

Thomas Malling Konggaard og jeg havde givet eleverne lov til at ønske sted og indhold til den sidste overnatningstur for friluftsholdet i 2019.
Onsdag eftermiddag tog eleverne bussen til Ebeltoft med fuld oppakning. Pakket til en overnatning i minusgrader på Brønhøj shelterplads. En super fin plads med bålhytte og flere shelters rundt i skoven. Eleverne ankom tæt på solnedgang, nogle først efter mørkets frembrud, klar til at lave mad i grupperne. Mange spændende retter blev tryllet frem på trangiaerne. Efter den sene aftensmad trak nogle sig tilbage i soveposerne og hyggesnak i shelterne, mens andre blev i bålhytten og varmede sig omkring bålet.
Efter en kold nat med frost og ulvehyl i det fjerne stod vi op kl. 6.30, for at lave morgenmad. Nogle fik fremtryllet english breakfast, bacon, pølser og scrambled eggs, mens andre nøjedes med en ristet bolle over bål.
Kl. 9 stod vi ved indgangen til “hele verden”, Ree dyrepark. Nu skulle vi ind og se de ulve vi havde hørt hyle henover natten. Efter en fantastisk flot gennemgang af Sofia omkring en masse problematikker omkring dyrevelfærd i zoo og på verdensplan, hvor vi fik lov til at tænke en ekstra gang over tingene, endte hele turen i parken med, at vi som de eneste gæster, så løverne bliv fodret.
Det var en kæmpe oplevelse og jeg kan kun anbefale andre at tage derud i ydersæsonen. Jeg har efterhånden været i Ree park nogle gange, men dette var klart den bedste oplevelse. Vi var de eneste gæster og når vi kom rundt til de forskellige dyr kom de frem fra deres skjul af nysgerrighed. Så har aldrig set så mange dyr derude. “Prikken over i’et”, kom da vi netop skulle til at forlade parken. Sofie havde fået en særmeddelelse over walkien, at der var en havørn på vej henover parken. Og kort efter, så vi den kæmpe fugle over hovederne på os. Jeg kunne ikke have arrangeret showet bedre selv😉.
Tusind tak til eleverne på Molsskolens friluftshold for alle efterårets mindeværdige friluftsture. Det har været en fornøjelse at være jeres vejleder. 🙏🏻

PS: På køreturen på vej til Brønhøj shelterplads var jeg så heldig at se en ko kælve for første gang i mit liv. Fantastiske 22 timer👍🏻